Siden er under oppbygging, og flere spørsmål og svar er på gang. Lurer du på noe du ikke fant svaret på? Send en e-post til kontakt@nære.no så hører du fra oss! 

Spørsmål og svar

Det første du bør sjekke er om øvrige beboere har varme som vanlig.

  • Alle i bygget har problemer med varmen: ring oss i Nære, og vi undersøker varmesentralen.
  • Problemet er kun i min leilighet: ta kontakt med en rørlegger som kan undersøke nærmere om det er en feil mellom varmesentralen og leiligheten din.

Huskeregelen er at Nære har ansvaret for området som strekker seg fra energibrønnene som henter varme og til og med varmesentralen.

Fordelingen av varmen fra varmesentralen og ut til hver enkelt beboer er et annet system, og mellom varmesentralen og til leilighetene vil det være behov for en rørlegger. Ta kontakt med styret eller vaktmester ved spørsmål.

Er du usikker på hvor problemet ligger? Ta kontakt så hjelper vi deg videre!

Oppvarmingskostnadene du som beboer har fra oss faller ikke inn under den ordinære strømstøtten. Regjeringen har derimot innført en egen tilskuddsordning for akkurat dette formålet. Hver enkelt husholdning som får varme fra et såkalt nærvarmeanlegg, også de som er en del av et borettslag eller sameie, kan søke om støtte.

Støtten blir utbetalt av Enova, og går altså ikke via oss i Nære.

Det er mulig å få støtte for dine oppvarmingskostnader helt tilbake til november 2022, og utbetalingene skjer kvartalsvis. Neste utbetaling er i april 2024.

Husk at du må sende inn søknad innen 20. desember 2024 for å få støtte.

Les mer og og send inn din søknad

 

Beboere som får varme fra våre anlegg, kan søke på statens tilskuddsordning for å få støtte for sine oppvarmingskostnader. Hvis du sendte inn din søknad før 10. desember 2023, skal du ha fått første utbetaling i desember. Neste utbetaling er i april, og vil skjer kvartalsvis fremover.

Det er NVE og Enova som er ansvarlig for tilskuddsordningen. De har en egen nettside som beskriver ordningen mer i detalj, og ellers kan du sende en e-post til support-narvarme@nve.no hvis du har flere spørsmål.

Det er NVE og Enova som er ansvarlig for den nye statlige støtteordningen som du som Nære-bruker faller innunder. På nettsiden for ordningen får du noe mer informasjon, og du har mulighet til å sende inn din søknad. 

For å søke trenger du oversikt over ditt tidligere forbruk, og hvis du ikke finner ut av dette selv, kan du selvsagt ta kontakt med oss så skal vi hjelpe deg videre. 

Selv om vi i Nære ikke er ansvarlig for ordningen, vil vi gjøre det vi kan for at du får den støtten du har krav på. Vi er alltid klar for en varmende prat, og det gjelder selvsagt også deg som trenger litt bistand til å sende inn din søknad om støtte. 

Få hjelp på e-post eller ring oss på 32 12 32 13

Temperaturen i hver enkelt leilighet styres på termostat eller tilsvarende styringssystem. Hvis du får varme fra berg- eller sjøvarme kan det ta noe tid før temperaturen har rukket å tilpasse seg, så det er lurt å unngå hyppige endringer på termostaten. 

Er det feil med varmen i alle boenheter? Ring oss på 32 12 32 13, så hjelper vi deg videre. 

Mens vi ventet på at det skulle komme en statlig støtteordning valgte vi i Nære å gi full strømstøtte til alle våre varmekunder. Myndighetene har valgt å håndtere støtteordningen selv, og vi er derfor nødt til å etterfakturere en del av støtten vi har gitt dere. Beløper vi etterfakturerer er omtrent det samme som du kan få i støtte. Du finner beløpet på side tre på fakturaen, under punktet «diverse».

Desember-fakturaen har veldig mange linjer, og dette var rett og slett nødvendig for at vi skulle kunne sørge for at alt ble riktig både for deg og for oss.  

Siden tilskuddsordningen for nærvarmeanlegg er i gang nå, blir strømstøtten vi ga dere borte. Fremtidige fakturaer fra oss vil derfor ikke bli like omfattende og kronglete.

Send oss en e-post hvis du fortsatt har noen spørsmål rundt din faktura.

Hvis du bor i Ringerike eller Hole og får samlefaktura for varme og varmtvann fra Føie, kan du logge inn på Min side på Føie.no. På fakturaoversikten kan du velge å utsette din varmefaktura. 

Når du utsetter en faktura slipper du purregebyr og en eventuell inkassosak, men du må betale 8,5 % i forsinkelsesrente fra opprinnelig forfallsdato.